FUNDACJA


Film fabularny
– komediodramat

Produkcja: Polska, 2006
Premiera: 10 października 2008 (Polska) 15 września 2006 (świat)
Barwny (negatyw: Fuji), Kaszeta 1:1,85. 104 min
Plenery: Szklarska Poręba (25-29.10), Wrocław (30-31.11, 15.11-5.12).

Producent wykonawczy
Dariusz Sidor

Producent
Lambros Ziotas

Koproducent
Zbigniew Petrus

Produkcja
Argomedia Production

Koprodukcja
Petrus Facta et Creata
Techfilm

Współfinansowanie
Polski Instytut Sztuki Filmowej

Dystrybucja
Instytucja Filmowa Silesia-Film
Odra Film

Mieczysław Małecki, nieoficjalnie oszust, a oficjalnie właściciel firmy sprzątającej, dokonuje finezyjnego „przekrętu”, wykorzystując lukę w prawie. Wkrótce przekonuje się jednak, że nagle dzięki niemu wzbogaceni członkowie rodziny zaczynają go oszukiwać. Kanwą scenariusza „Fundacji” są wydarzenia autentyczne. Kilkanaście lat temu, kiedy analogicznie jak dziś obiektem podwyższonego zainteresowania mediów stali się pijani kierowcy, polski Sejm uchwalił ustawę, na mocy której nałożono na nich – oprócz zwyczajowej kary – obowiązek wpłaty „nawiązki” na rzecz organizacji, zajmujących się pomocą ofiarom wypadków drogowych. Ustawodawca nie sprawdził jednak, że.. takowych stowarzyszeń było jak na lekarstwo. O zmianę tego stanu rzeczy szybko postarało się dwóch drobnych oszustów, którzy bezbłędnie wyczuwając „koniunkturę”, błyskawicznie założyli odpowiednią „fundację”, inkasując w ciągu kilku następnych lat około czterech milionów złotych. Ogromna większość tych pieniędzy poszła rzecz jasna do prywatnych kieszeni, a nie do potrzebujących.

Dzieje tego finezyjnego i „pikantnego” (wszak wszystko działo się w majestacie prawa) oszustwa posłużyły Filipowi Bajonowi za pretekst do nakręcenia filmu z jednej strony mocno osadzonego w realiach, z drugiej zaś wyraźnie i celowo skręcającego w stronę nieco po gogolowsku przerysowanej satyry („Fundacja” dedykowana jest autorowi „Martwych dusz”). U Bajona bowiem, podobnie jak u Gogola, ze świecą szukać bohaterów jednoznacznie pozytywnych. Zamiast nich oczom widza ukazuje sie społeczeństwo głęboko zdemoralizowane, w którym – jak zwierza się swemu psychiatrze główny bohater filmu Mieczysław Małecki – „wszyscy kradną”. I niestety to, co wydawało się paranoją lub manią prześladowczą szybko nabiera realnych kształtów, kiedy rzekomy „wariat” odkrywa, że potajemnie drenuje jego konto własna córka i jej kochanek, będący zarazem najbardziej zaufanym współpracownikiem. W „Fundacji” zwraca uwagę znakomita obsada aktorska. W roli głównej wystąpił Jan Nowicki, który po „Wielkim Szu” i „Sztosie” wydaje się wręcz stworzony do wchodzenia w skórę ekranowych hochsztaplerów obdarzonych iskrą geniuszu. Barwne tło dla jego kreacji stworzyli utalentowani aktorzy młodego pokolenia Agata Kulesza i Maciej Stuhr oraz dobrze sprawdzająca się w komediowej stylistyce Elżbieta Jarosik.
(za: FilmPolski.pl)

NAGRODY
Festiwal Filmowy w Gdyni
2006 ZŁOTE LWY – NOMINACJA
Udział w konkursie głównym – Filip Bajon

orly

2009 ZŁOTE KACZKI – NOMINACJE
Nominacje w kategorii:
najlepszy film sezonu 2008/2009: Filip Bajon
najlepsza rola kobieca sezonu 2008/2009: Elżbieta Jarosik
najlepsze zdjęcia sezonu 2008/2009: Wojciech Todorow
najlepszy scenariusz sezonu 2008/2009: Filip Bajon
 
WYSTĄPILI
Jan Nowicki – Mieczysław Małecki
Maciej Stuhr – Darek Koliba, narzeczony Anki
Elżbieta Jarosik – Halinka Małecka, żona Mieczysława
Agata Kulesza – Anka Małecka, córka Mieczysława
Jerzy Trela – prokurator Wacław
Kinga Preis – Kazia
Zbigniew Lesień – poseł wrażliwy na sprawy społeczne
Zdzisław Kuźniar – kredytobiorca Gajewski
Łucja Burzyńska – Gajewska
Robert Więckiewicz – prezes banku
Tadeusz Szymków – Zawirski, kierownik lotniska
Zygmunt Bielawski – psychiatra
Halina Rasiakówna – Anita, żona prokuratora
Janusz Chabior – ekspert
Henryk Niebudek – bankowiec Mirosław Kurski
Jerzy Schejbal – prezydent miasta
Grażyna Krukówna – żona prezydenta miasta
Teresa Sawicka – matka chłopca bez nogi
Renata Jasińska – matka
Maciej Sosnowski – ojciec chłopca bez ręki
Patryk Jakubiec – chłopiec
Andrzej Prokop – chłopiec
Ksawery Bajon – chłopiec z kulami
Marzena Mróz
Patrycja Bogdała
Marek Stachowicz
Edwin Bażański
Jacek Grondowy
Kazimierz Krzaczkowski – listonosz Filip
Adam Kustra
Juliusz Rodziewicz – majster
Bogdan Banaszek
Tadeusz Wnuk
Aleksander Aksinowicz
Beata Wnęk-Malec
Edward Kalisz – prezes sądu
Jerzy Moniak – facet sprzedający Darkowi „płyn hamulcowy”
Agnieszka Wende
EKIPA

Reżyseria
Filip Bajon

Reżyser II
Mariusz Przybył
Kasper Bajon

Asystent reżysera
Adrian Panek

Casting (reżyseria obsady)
Teresa Violetta Buhl
Studio ABM

Scenariusz
Filip Bajon

Zdjęcia
Wojciech Todorow

Operator kamery
Jacek Fabrowicz
Jacek Śliwa

Operator Steadicam
Andrzej Glacel

Asystent operatora kamery
Wiktor Nitkiewicz

Podgląd video
Tomasz Pikus

Oświetlenie
Maciej Garwoliński (mistrz)
Maciej Chmielewski
Łukasz Głaszczka
Piotr Piesiewicz
Piotr Podbielski
Hubert Stawicki

Wózkarz
Radosław Poręba
Krzysztof Sankowski

Obsługa agregatu
Bronisław Ciach
Dominik Osuch

Sprzęt
Panavision Polska

Laboratorium
Laboratorium

Kierownictwo laboratorium
Marek Poznerowicz
Bożena Kucia
Radosław Piotrowicz

Ścięcie negatywu
Urszula Wieczorek
Marzenna Królak

Korekta barwna
Ewa Kucharska

Telekino
Aleksander Winecki

Scenografia
Michał Hrisulidis

Scenograf II
Tomasz Wróblewski

Asystent scenografa
Kostas Hrisulidis

Rekwizyty
Andrzej Jankowski
Tomasz Bartczak

Współpraca rekwizytorska
Mirosław Nasławski

Kierownictwo budowy dekoracji
Andrzej Cholewa

Budowa dekoracji
Józef Szymanek
Marek Kozaczkiewicz
Stefan Brysiak

Kostiumy
Barbara Sikorska-Bouffał

Asystent kostiumografa
Katarzyna Krzesińska
Katarzyna Proć

Muzyka
Michał Lorenc

Wykonanie muzyki
Des Orient (zespół)

Iwona Rapacz (skrzypce)
Małgorzata Szarlik-Woźniak
(skrzypce)
Klaudiusz Baran (akordeon)
Mariusz Puchłowski (flety, instrumenty perkusyjne)
Bogdan Kupisiewicz (gitara)
Robert Siwak (perkusja)
Michał Woźniak (kontrabas)
Marta Maślanka (instrumenty perkusyjne)

Konsultacja muzyczna
Zbigniew Zbrowski

Realizacja nagrań
Rafał Paczkowski

Dźwięk
Piotr Domaradzki

Asystent operatora dźwięku
Remigiusz Botiuk
Marcin Jachyra

Efekty synchroniczne
Henryk Zastróżny
Dariusz Zastróżny

Zgranie dźwięku
Toya Studios
Piotr Knop
Piotr Domaradzki

Konsultacja
Pavel Štverák

Montaż dźwięku
Barbara Domaradzka

Montaż
Witold Chomiński

Współpraca montażowa
Sebastian Korwin-Kulesza

Charakteryzacja
Alina Janerka

Asystent charakteryzatora
Hanna Leśna

Make-up bus
Arkadiusz Wesołowski

Ewolucje kaskaderskie
Ryszard Janikowski
Zbigniew Świderski

Efekty specjalne
Leszek Olbiński
Marcin Malewski
Tomasz Przydatek
Seweryn Czarnecki
Andrzej Przydatek
Wojciech Wójcik
Mikołaj Krawcow
Michał Iwaszko

Fotosy
Tomasz Augustyn
Jędrzej Stalmaszek

Napisy
Wojciech Wójcik

Making of
Mariusz Konopka
Aleksander Gajos

Konsultacja
Zbigniew Donocik
Aneta Nitek
Antoni Gucwiński

Transport
Jakub Jakielaszek
Tadeusz Patyk
Błażej Wiśniowski
Adrian Ciach
Maciej Matysiak
Mirosław Nasławski

Catering
Plan Bar
Danuta Zarębska
Sebastian Puzio
Andrzej Wardak
Kamil Wojtkowski
Dariusz Woźniakowski

Kierownictwo produkcji
Marek Bączyk

Kierownictwo produkcji II
Beata Osmelak-Kilian
Justyna Wulczyńska

Asystent kierownika produkcji
Katarzyna Jarzyna

Współpraca produkcyjna
Agnieszka Wende

Kierownictwo planu
Michał Piss

Sekretariat planu
Mikołaj Dąbkiewicz

Administracja
Krystyna Dwornik
Beata Osmelak-Kilian

Dyżurny planu
Michał Cholewiński
Remigiusz Białek
Marcin Marcelak
Dawid Białek