Kochankowie z Marony


Film fabularny
– dramat psychologiczny

Produkcja: Polska, 2005
Premiera: 2006. 06. 23
Barwny (negatyw: Eastman Kodak), 102 min
Plenery: Guzów, okolice jeziora Łebsko.

Produkcja wykonawcza:
Techfilm

Produkcja:

Agencja Media Plus
Techfilm

Współfinansowanie:
Agencja Produkcji Filmowej

Dystrybucja:

SPInka

Druga, po dokonanej w 1966 r. przez Jerzego Zarzyckiego ekranizacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Ekranizacja utrzymana w klimacie epoki („Kochanków z Marony” wydano w 1961r.) i na swój sposób wierna literackiemu pierwowzorowi, a jednocześnie bardzo współczesna. Współcześnie opowiada o stanie ducha bohaterów, o sieci miłosnych powiązań między nimi, o różnych odcieniach tego uczucia. Tłem wydarzeń są filmowane w szerokich planach, ciche, puste, jakby martwe pejzaże, ożywiane tylko pulsującymi emocjami ludzi, których los rzucił w to miejsce.

Mała wieś Marona nad jeziorem. Znajduje się tam sanatorium przeciwgruźlicze, gdzie w więcej niż skromnych warunkach pacjenci raczej dochodzą kresu swych dni, niż nabierają sił. W tej „umieralni”, jak określa to jeden z bohaterów, pojawia się pewnego dnia nowy pacjent, Janek – młody przystojny mężczyzna obdarzony szczególnym urokiem osobistym. Regularnie odwiedza go tam jego przyjaciel, Arek, zadający szpanu w okolicy potężnym motocyklem. Mężczyzn łączy przyjaźń bardzo bliska, intymna, która teraz jest bardziej wspomnieniem dawnej namiętności. Ciężko choremu Jankowi pozostało bowiem już niewiele życia. Lecz Arek nadal troszczy się o niego, bo fascynacja przyjacielem stanowi dla niego sens życia. W imię tego uczucia opiekuje się również jego żoną Basią i kilkuletnim synkiem, którzy mieszkają gdzieś w mieście.

NAGRODY
Festiwal Filmowy w Gdyni
2005 ZŁOTE LWY
Nagroda za główną rolę kobiecą Karolina Gruszka
Nominacja – udział w konkursie głównym: Izabella Cywińska

orly

2007 Orły
Nominacje w kategorii:
najlepsza scenografia: Jacek Osadowski
najlepsze kostiumy: Magdalena Biedrzycka
najlepszy dźwięk: Nikodem Wołk-Łaniewski
najlepszy montaż: Anna Wagner
najlepsza główna rola kobieca: Karolina Gruszka
WYSTĄPILI
Karolina Gruszka – Ola
Krzysztof Zawadzki – Janek
Łukasz Simlat – Arek
Łukasz Sikora – Józio
Danuta Stenka – Hornowa
Ewa Kasprzyk – Eufrozyna
Jadwiga Jankowska-Cieślak – Gulbińska
Janusz Michałowski – Horn, dyrektor szkoły
Tomasz Sapryk – rybak
Małgorzata Zawadzka – Barbara, żona Janka
Wiera Szczurewska – ciotka
Andrzej Róg – gruźlik „Wąsaty”
Tadeusz Ścibor-Rylski – ksiądz
Aleksander Wysocki – Gulbiński
EKIPA

Reżyseria
I
zabella Cywińska

Współpraca reżyserska
Małgorzata Adamska
Sebastian Chondrokostas

Casting (reżyseria obsady)
Małgorzata Adamska

Scenariusz
Izabella Cywińska
Cezary Harasimowicz

Zdjęcia
Marcin Koszałka

Operator kamery
Adam Nocoń

Operator Steadicam
Andrzej Glacel
Tomasz Karnowski
Krzysztof Strąbski

Asystent operatora obrazu
Krzysztof Strąbski

Asystent techniczny operatora
Piotr Les
Dominik Słomiński
Marcin Janicki

Asystent operatora kamery
Zbigniew Jakubowski

Krany kamerowe
Tomasz Augustynek

Oświetlenie
Piotr Michalski

Główny oświetlacz
Adam Karczewski
Artur Łapot
Dariusz Lisowski

Wózkarz

Andrzej Starzyński
Tomasz Bojar

Obsługa agregatu

Maciej Bogdan
Mirosław Bielecki

Sprzęt
Panavision Polska

Laboratorium
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (Warszawa)
Małgorzata Roguska (kierownictwo)

Korekta barwna
Ewa Chudzik
Aleksandra Kraus

Montaż 2K
Andrzej Kowalski

Scenografia
Jacek Osadowski

Scenograf II
Marian Zawaliński

Asystent scenografa
Adam Ruciński

Dekoracja wnętrz
Teresa Gruber

Kierownictwo budowy dekoracji
Adam Szkopiński

Rekwizyty
Zdzisław Kobyliński
Piotr Cieśliński

Kostiumy
Magdalena Biedrzycka

Asystent kostiumografa
Justyna Stolarz

Garderoba
Agnieszka Majewska

Muzyka
Jerzy Satanowski

Wykonanie muzyki
Dorota Osińska
Marek Bałata
Jerzy Satanowski
Trzy Dni Później (zespół)

Konsultacja muzyczna

Małgorzata Przedpełska-Bieniek

Realizacja nagrań
Andrzej Rewak

Dźwięk
Nikodem Wołk-Łaniewski

Mikrofoniarz
Jerzy Murawski
Jerzy Matusiak

Imitator dźwięku
Henryk Zastróżny
Dariusz Zastróżny

Udźwiękowienie
Studio Sonoria

Zgranie dźwięku
Tomasz Dukszta
Nikodem Wołk-Łaniewski

Montaż dźwięku
Jacek Kuśmierczyk

Montaż
Anna Wagner

Współpraca montażowa
Roger Sieczkowski

Charakteryzacja
Ewa Drobiec

Asystent charakteryzatora
Dominika Dylewska
Ewa Marciniak

Efekty specjalne
Artur Bartos
Maciej Tomaszek
Janusz Bykowski
Zbigniew Modej

Dubler
Ireneusz Korzeniewski
Maciej Tomaszek

Konsultacja
Aneta Cybula
Małgorzata Grzybowska

Tresura
Jacek Kadłubowski
Monika Wielgus

Transport
Lech Markowicz
Jacek Karczmarczyk
Grzegorz Korus
Marian Jakubowski
Waldemar Pomaski

Opracowanie graficzne
Natasza Wróblewska

Catering
Włodzimierz Filipek
Magdalena Kościukiewicz

Kierownictwo produkcji
Teresa Paszkiewicz

Współpraca produkcyjna
Dorota Sierakiewicz
Joanna Węglarz
Ewa Kaczmarek

Kierownictwo planu
Robert Feluch

Dyżurny planu
Tomasz Kotuliński
Łukasz Błachut
Piotr Włodarczyk

Sekretariat planu
Małgorzata Zdziarska

Administracja
Anna Kryszkowska

Kasjer
Joanna Marasek

Nadzór postprodukcyjny
Jędrzej Sabliński
Iwona Jóźwiak-Walc
Rafał Golis
Łukasz Ceranka

Producent
Leszek Andrzej Wyszyński
Tadeusz Ścibor-Rylski

Fotosy
Agata Stoińska